Ana Hedef Yükseköğretim Mekanları Tasarım Kılavuzu Hazırlamak

Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile SDÜ işbirliğinde gerçekleştirilen Mekan Tasarım İlkeleri Çalıştayı sona erdi.

Ana Hedef Yükseköğretim Mekanları Tasarım Kılavuzu Hazırlamak
  • 11 September 2018, Tuesday 14:08
Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile SDÜ işbirliğinde gerçekleştirilen Mekan Tasarım İlkeleri Çalıştayı sona erdi.
Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığının tevdi ettiği görev ile Devlet üniversitelerinin tamamında uygulamaya sokulan Yükseköğretim Mekânları Yatırım Karar Destek Sistemine (Mek-Sis) imza atan SDÜ, 7 önemli alan üzerinde daha çalışmaya başladı. Mek-Sis için önemli bir veri kaynağı olan “Mekan Tasarım İlkeleri Çalıştayı” sonuçlandı. Türkiyede 7 farklı üniversiteden bilim insanları ve yapı endüstrisinden 2 uzmanın katılımı ile gerçekleştirilen çalıştayda Mek-Sisin kapsamının ve içeriğinin güçlendirilmesi yönünde fikir birliğine varıldı.

“Yükseköğretim Mekanları Tasarım Kılavuzuna kesin ihtiyaç var”
Süleyman Demirel Üniversitesi (SDÜ) Mimarlık Fakültesinden Dr. Öğretim Üyesi İlker Erkan, üst genel şemsiye olan Mek-Sise dayanak oluşturacak yeni dilimlerin eklenmesi gerektiğini savundu. Bundan sonraki ana hedefin devlet üniversitelerinde uygulanmak üzere ‘Yükseköğretim Mekânları Tasarım Kılavuzu olacağını anlatan Dr. Öğr. Üyesi İlker Erkan, şöyle dedi; “Dünyanın en gelişmiş ülkelerinde; Avrupa Birliğinde (AB) örnekleri mevcut. Üniversite yerleşkeleri için belirli norm ve standartlar var. Mek-Sis ile çıkılan yolda Türkiyedeki Devlet üniversiteleri için nihai hedef bu olmalı. Yükseköğretim Mekânları Tasarım Kılavuzuna kesin ihtiyaç var. Bunun için de üniversitelerde ‘Mekân Tasarım Birimi konuşlandırılırsa sistemin doğru işleyeceğini düşünüyorum.”

“Üniversiteler sadece mekan anlamında değil bütünleşik yerleşke bağlamında ele alınmalıdır”
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Öğretim Üyesi Prof. Dr. Meryem Birgül Çolakoğlu da mekânsal yerleşke birimlerinin Yapı İşlerinden çıkarılması ve rektörlerden bağımsız şekilde hareket edebilmesi gerektiğini savundu. Üniversitelerin artık geri dönüştürülebilir yapılar üzerine kafa yormasının şart olduğunu belirten Çolakoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü; “Dinamik yapılar tasarlanmalı. Tasarımda estetik ve mimari kalite yüksek değerlerde tutulmalıdır. Üniversiteler sadece mekan anlamında değil bütünleşik yerleşke bağlamında ele alınmalıdır. Üniversite-sanayi işbirliğinde merkezi laboratuvarlar kurulmalıdır. Hafta sonları STK ve sosyal yapılara açılmalı, gelir kaynakları oluşturulmalıdır.”

“Merkezi Derslik felsefesinin laboratuvarlar için de geçerli olması gerektiğini düşünüyorum”
Ortadoğu Teknik Üniversitesi (ODTÜ) Öğretim Üyesi Prof. Dr. Arzu Gönenç Sorguç ise her bölüm için bir laboratuvar anlayışının artık yıkılması gerektiğini söyledi. “Çok özellikli laboratuvarları hariç tutuyorum. Genel geçer laboratuvarların her bölüm için açılması kaynak israfıdır” diyen Prof. Dr. Sorguç, sözlerini şöyle sürdürdü; “Merkezi Derslik felsefesinin laboratuvarlar için de geçerli olması gerektiğini düşünüyorum. Mek-Sis içerisine bu ilkenin de yerleştirilebileceğini savunuyorum. Herkesin bilgisi olduğu üzere her bölümde birbirine çok benzer laboratuvarlar var. Genel geçer disiplinlerdeki laboratuvarlar merkezi haline getirilebilir. Elbette çok özellikli laboratuvarları hariç tutuyorum. Bu fikir bizi bilim-sanayi işbirliğini inşa edecek Araştırma Parklarına da götürebilir.”

“Bu ekip anlayış dönüşümünün başlangıcı olsun”
Okan Üniversitesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ahmet Faruk Özok da “Uluslararası Patent” için daha çok çalışılması gerektiğini söyledi. Üniversitelerde bilim öğrenme arzusunun daha güçlü ve yoğun şekilde yaratılmasını umut ettiğini anlatan Prof. Dr. Özok, “Öğrenciyle karşılıklı tartışılmayan hiçbir öğretim yöntemi başarılı olamaz. Bütün bilimlerin temeli matematiktir. Matematik insanın beyni ile hesaplaşmasıdır. Matematik ve yabancı dile ehemmiyet göstereceğiz. Uluslararası Patent anlamında sanayi ile çok güçlü şekilde çalışacağız” dedi. Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı ile SDÜ işbirliğinde düzenlenen Mekân Tasarımı İlkeleri Çalıştayının mutlaka bir yayın haline getirilmesi gerektiğini ifade eden Prof. Dr. Özok, şöyle dedi; “Bildiri Sonuç Kitabı yayınlansın. Bu konu Mek-Sisin alt çıktısı olsun. Bu ekip anlayış dönüşümünün başlangıcı olsun. Daha üst seviyelere gidelim. Türkiyenin ilk Yükseköğretim Mekânları Tasarım Kılavuzunu hazırlayalım.”

“Mutlaka yönerge hazırlansın. Bağlayıcı olsun”
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Öğretim Üyesi Prof. Dr. Hüsnü Murat Günaydın, fikir birliğine varılan Yükseköğretim Mekânları Tasarım Kılavuzunun mutlak surette bir Yönerge ile sağlam temeller üzerine inşa edilmesi gerektiği kuramını ortaya attı. Devlet üniversitelerinde yerleşkelerin bu iki sistem üzerinde inşa edilmesini isteyen Prof. Dr. Günaydın, mimari projeler için de yarışma açılması gerektiğini savundu.
Mek-Sis ile öğrenci kapasitesi dijitalleştirilecek
Mek-Sis Proje Yürütme Komitesi Başkanı Uzman Tolga Balcı ise YÖK ile yeni bir çalışma başlattıklarını açıkladı. Mek-Sis verileri ışığında üniversitelerin öğrenci kapasitelerinin dijitalleştirileceğini söyleyen Balcı, sözlerine şöyle devam etti: “YÖK ile Mek-Sis konusunda görüştük. Devam eden süreç nihayete erdiğinde YÖK, Mek-Sis bilgileri ışığında kontenjan verecek.
Üniversite yerleşkelerinde yapılacak projeler için yarışma açılması yerinde olacaktır. Projelerin kalitesini de yükseltecektir. Mek-Sisin bir sonraki aşaması ‘Mekân Yönetimi üzerine olacak. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı olarak biz bu konuyu Süleyman Demirel Üniversitesi (SDÜ) ile görüşüyoruz.”

“SDÜ bize iç mekan kalitesi vizyonu da çiziyor”
Uzman Tolga Balcı, Mek-Sis kapsamında yeni bir çalışma yaptıklarını da açıkladı. Üniversite Yerleşkelerinde İç Mekân Kalitesi üzerine de çalıştıklarını anlatan Balcı, “Bu SDÜnün bize açtığı bir vizyon. Mek-Sis büyüyerek, genişleyerek yoluna devam edecek” şeklinde konuştu. Çalıştay kapanışında yeni yayınlanan Yükseköğretim Mekânları Envanter Sınıflandırma Sistemi (YMESS) Kılavuzu Versiyon 2nin sonuçları da analiz edildi.
SDÜ Rektör Yardımcısı Prof. Dr. Mehmet Saltan da çalıştay çıktılarını bir kitap haline dönüştüreceklerini söyledi. Saltan daha sonra katılımcılara sertifika ve hediyeler takdim etti.

HABERE AİT RESİMLER


SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


yükleniyor

BU HABERİ OKUYANLAR BUNLARI DA OKUDU

yukarı çık