Kriz Fırsatçılarına Fırsat Vermeyelim
Döviz artışından sonra ürünlere fahiş zam yapan işletmeler hakkında her gün onlarca şikayet aldıklarını belirten Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı Nihat Altay; Bu işletmelerin mutlaka şikayet edilmesi gerekmektedir dedi.

Döviz artışından sonra ürünlere fahiş zam yapan işletmeler hakkında her gün onlarca şikayet aldıklarını belirten Tüketici Hak Arama Derneği Genel Başkanı Nihat Altay; Bu işletmelerin mutlaka şikayet edilmesi gerekmektedir dedi.
Altay, “Son zamanlarda ülkemizde meydana gelen ekonomik dalgalanmalardan dolayı mal ve hizmetlerde haksız kazanç sağlayan işletmeler hakkında aşırı şikayetler almaktayız. Döviz kurunu fırsat bilen pek çok market, şirket ve esnaf girdisi döviz üzerinden olmasa dahi bu dalgalanma ile fırsatçılık yapmaktadır. Otomobil tamircisinden, kuaförüne, salçadan, yumurtaya kadar yüzlerce şikayet aldığımız ürünlerin bazıları şöyledir. Bir ayakkabı mağazası döviz artışından önce 630 TL olan ayakkabı fiyatını dolar arttıktan sonra 1000 TLye çıkarmış. Tüm marketlerdeki deterjan ambalaj ürünlerinde aşırı zam şikayetleri alıyoruz. Türkiyede özellikle Erzurumda üretilen 0,5 litrelik suyun kolisi döviz arttıktan sonra 5 TLden 9 TLye çıkmış. Tüm marketlerde bisküvi ürünlerinde fiyat artırımından dolayı çok şikayet alıyoruz. Özellikle büyük bir bisküvi firması da uyanık davranarak fiyat artırmayıp ürünün gramajını düşürmüş. Tüm marketlerde salça 3.45 TLden 9 TLye çıkmış. Spor ürünleri satan bir mağaza 490 TLye sattığı ayakkabıyı döviz artışından sonra 999 TLye çıkarmış. Markası herkes taradından bilinen ve bayilerin 900 TLye sattığı sobayı, fabrika 1300 liraya göndereceğini belirtmiş. Yani bayi 900 TLye sattığı sobayı 1300 TLye alacak kârını koyup öyle satacak. Özel bir hastane operasyonel bütün fiyatlarını arttırmış. Doğum ücreti 1250 TLden 2500 TLye çıkmış. Bu artışın nedeni sorulduğunda, dolar artışı olduğu belirtiliyor. Ulusal bir market Turkiyede üretilen televizyonu döviz artışını gerekçe göstererek 1299 TLden 1499 TLye çıkarmış. Toptancılar döviz arttıktan sonra ürünlerine yüzde 60a varan zam yapmışlar. Kızartmalık yağ 100 TLden 160 TLye, pasta yağı 52 TLden 88 TLye çıkmış. Un üretimi yapan fabrikalarda un fiyatlarında yüzde 60a varan zam yapılmış. Ayrıca 25 kğ susam 240 TLden 400 TLye çıkmış. Plastik ürün satan bir firma plastik tabak ve çatalı 2.5 TLden 5 TLye, pasta süslerini 7 TLden 18 TLye çıkarmış. Bir kuaför döviz artışı nedeniyle saç kesimine yüzde 50 zam yapmış. Yumurtaya döviz artışından sonra yüzde 70e varan zam yapılmış. Petrol ürünlerine zam geleceği duyumu alındığı zaman ofislerin sistem bozuk diye yakıt satmadığına dair şikayetler de almaktayız.
Buna benzer yüzlerce şikayet örneği yazabiliriz. Bu firma market ve mağaza isimleri bizde mevcuttur. Konuyla ilgili geçtiğimiz günlerde Resmi Gazetede yayımlanan, “Girdi maliyeti ve döviz kuru artışı gibi fiyat değişimlerinden etkilenmemesine rağmen bu durumlardan etkileniyormuş gibi hareket ederek tüketiciye sunulan mal veya hizmetin satış fiyatında haklı bir gerekçe olmaksızın artış yapmak” aldatıcı ticari uygulamalar arasına alınmıştır. Şeklindeki değişiklik gereği bu firmaların denetlenmesi için Ticaret İl Müdürlüğüne bildirimde bulunduk. Bazı gıda ürünlerini Türkiyeden elde ettiği un, maya ve su ile yapan firma yüzde 60a yakın zam yapıyor. Yine Türkiyede ürettiği domatesle salça yapan bir firma yüzde 100e varan zam yapıyor. Bunun gibi kriz fırsatçılığı yapan firma ve işletmeleri tüketici derneklerine, Ticaret İl Müdürlüklerine, Alo 175e yer ve ürün olarak bildirmek yeterlidir. Yapılan şikayetler incelendikten sonra fahiş zam yapanlar hakkında önce para cezası sonra da faliyeti durdurma ceza verilecek. Gerek kendi cebimizi korumak , gerek ülkenin zor günlerinde fırsatçılık yapanların ceza alması, gerekse bu fırsatçıların üreticiden mi yoksa satıcıdan mı kaynaklandığının ortaya çıkması açısından her tüketicin bu şikayetleri yapması gerekmektedir.” şeklinde konuştu.
Altay, “Son zamanlarda ülkemizde meydana gelen ekonomik dalgalanmalardan dolayı mal ve hizmetlerde haksız kazanç sağlayan işletmeler hakkında aşırı şikayetler almaktayız. Döviz kurunu fırsat bilen pek çok market, şirket ve esnaf girdisi döviz üzerinden olmasa dahi bu dalgalanma ile fırsatçılık yapmaktadır. Otomobil tamircisinden, kuaförüne, salçadan, yumurtaya kadar yüzlerce şikayet aldığımız ürünlerin bazıları şöyledir. Bir ayakkabı mağazası döviz artışından önce 630 TL olan ayakkabı fiyatını dolar arttıktan sonra 1000 TLye çıkarmış. Tüm marketlerdeki deterjan ambalaj ürünlerinde aşırı zam şikayetleri alıyoruz. Türkiyede özellikle Erzurumda üretilen 0,5 litrelik suyun kolisi döviz arttıktan sonra 5 TLden 9 TLye çıkmış. Tüm marketlerde bisküvi ürünlerinde fiyat artırımından dolayı çok şikayet alıyoruz. Özellikle büyük bir bisküvi firması da uyanık davranarak fiyat artırmayıp ürünün gramajını düşürmüş. Tüm marketlerde salça 3.45 TLden 9 TLye çıkmış. Spor ürünleri satan bir mağaza 490 TLye sattığı ayakkabıyı döviz artışından sonra 999 TLye çıkarmış. Markası herkes taradından bilinen ve bayilerin 900 TLye sattığı sobayı, fabrika 1300 liraya göndereceğini belirtmiş. Yani bayi 900 TLye sattığı sobayı 1300 TLye alacak kârını koyup öyle satacak. Özel bir hastane operasyonel bütün fiyatlarını arttırmış. Doğum ücreti 1250 TLden 2500 TLye çıkmış. Bu artışın nedeni sorulduğunda, dolar artışı olduğu belirtiliyor. Ulusal bir market Turkiyede üretilen televizyonu döviz artışını gerekçe göstererek 1299 TLden 1499 TLye çıkarmış. Toptancılar döviz arttıktan sonra ürünlerine yüzde 60a varan zam yapmışlar. Kızartmalık yağ 100 TLden 160 TLye, pasta yağı 52 TLden 88 TLye çıkmış. Un üretimi yapan fabrikalarda un fiyatlarında yüzde 60a varan zam yapılmış. Ayrıca 25 kğ susam 240 TLden 400 TLye çıkmış. Plastik ürün satan bir firma plastik tabak ve çatalı 2.5 TLden 5 TLye, pasta süslerini 7 TLden 18 TLye çıkarmış. Bir kuaför döviz artışı nedeniyle saç kesimine yüzde 50 zam yapmış. Yumurtaya döviz artışından sonra yüzde 70e varan zam yapılmış. Petrol ürünlerine zam geleceği duyumu alındığı zaman ofislerin sistem bozuk diye yakıt satmadığına dair şikayetler de almaktayız.
Buna benzer yüzlerce şikayet örneği yazabiliriz. Bu firma market ve mağaza isimleri bizde mevcuttur. Konuyla ilgili geçtiğimiz günlerde Resmi Gazetede yayımlanan, “Girdi maliyeti ve döviz kuru artışı gibi fiyat değişimlerinden etkilenmemesine rağmen bu durumlardan etkileniyormuş gibi hareket ederek tüketiciye sunulan mal veya hizmetin satış fiyatında haklı bir gerekçe olmaksızın artış yapmak” aldatıcı ticari uygulamalar arasına alınmıştır. Şeklindeki değişiklik gereği bu firmaların denetlenmesi için Ticaret İl Müdürlüğüne bildirimde bulunduk. Bazı gıda ürünlerini Türkiyeden elde ettiği un, maya ve su ile yapan firma yüzde 60a yakın zam yapıyor. Yine Türkiyede ürettiği domatesle salça yapan bir firma yüzde 100e varan zam yapıyor. Bunun gibi kriz fırsatçılığı yapan firma ve işletmeleri tüketici derneklerine, Ticaret İl Müdürlüklerine, Alo 175e yer ve ürün olarak bildirmek yeterlidir. Yapılan şikayetler incelendikten sonra fahiş zam yapanlar hakkında önce para cezası sonra da faliyeti durdurma ceza verilecek. Gerek kendi cebimizi korumak , gerek ülkenin zor günlerinde fırsatçılık yapanların ceza alması, gerekse bu fırsatçıların üreticiden mi yoksa satıcıdan mı kaynaklandığının ortaya çıkması açısından her tüketicin bu şikayetleri yapması gerekmektedir.” şeklinde konuştu.
SEN DE DÜŞÜNCELERİNİ PAYLAŞ!